1 JOHDANTO
Muistan elävästi sen päivän, kun istuimme serkkuni kanssa nuorten
projektitoiminta-keskuksella pöydän ääressä, olimme juuri ja juuri täyttäneet
16 vuotta. Hahmottelimme innoissamme (täysin tietämättöminä kaikesta) sellaista
tulevaisuuden ammattia tai projektia ”jossa maailma pelastuu siten, että se työntekijä
neuvoo kaikessa, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa pitää tietää ja tehdä”.
………………………
Asiakkaan palvelutarpeisiin aidosti vastaavan sosiaali- ja
terveysalan palveluprosessin tarkastelussa voidaan käyttää ainakin kahta
näkökulmaa. Prosessia asiakaslähtöisesti katsoen on tärkeää, että ihminen tulee
kohdatuksi todellisine toiveineen, haasteineen ja tarpeineen ja hänen palvelutarpeensa
tulee tyydytetyksi oikea-aikaisesti. Yhteiskunnallisesti ja strategisesti
katsottuna on kustannustehokasta, että asiakas saa oikea-aikaiset, ennaltaehkäisevät
ja tarpeeseen vastaavat palvelut (STM 2020c, 15–16).
Nähtävissä on ollut myös sosiaali- ja terveyspalvelujen
käytön kasautumista. Oulussa 2010-luvun alussa tehdyssä tutkimuksessa tuli
esille, että 10 % asiakkaista voi kerryttää 81 % kunnan sosiaali- ja
terveydenhuollon kokonaiskustannuksista (Leskelä ym. 2013, 3163). Erittäin
samansuuntaiset tulokset oli saatu pääkaupunkiseudulla Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen toteuttamassa tutkimuksessa vuonna 2010 (Kapiainen ym.
2010, 4).
Nykyisessä yhteiskunnallisessa tilanteessa olisi
taloudellisesti järkevää, että sote-palveluja tuotetaan ja saadaan kohdennettua
oikeaan tarpeeseen. Nykyisen hallituksen ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus
2020–2022-ohjelman visiona on rakentaa Suomesta maa, jossa ihmisten hoidon,
hoivan ja huolenpidon tarpeisiin pystytään vastaamaan oikea-aikaisesti ja
palvelut ovat yhdenvertaisesti kaikkien saavutettavissa. (STM 2020c, 12.)
Kustannustehokkaasti ja vaikuttavasti tuotetut sote-palvelut suunnitellaan
järjestettäviksi joustavasti ihmisten elämäntilanteiden ja tarpeiden ympärille.
Näillä toimilla sekä asiakkaiden että alalla työskentelevien luottamus
sote-palveluihin vahvistuu. (STM 2020c, 12.)
Erittäin tärkeitä olisivat sote-palveluiden oikea-aikaisuus,
päällekkäisen palvelutuotannon välttäminen sekä asiakkaan saattaminen ja
kiinnittäminen hänelle olennaisiin palveluihin. Tästä syystä palveluohjauksen käsitteen
määrittely hyvinvointia ja terveyttä edistävässä ohjaus- ja neuvontatyössä on
ajankohtainen aihe opinnäytetyölle. Palveluohjaus tunnettuna työmuotona voi
olla osaltaan edistämässä sosiaali- ja terveysalan kehittämistoimia, joissa
palvelujen saatavuus ja asiakaslähtöisyys ovat keskeisiä tavoitteita. Muun
muassa nykyisessä hallitusohjelmassa tavoitellaan palveluiden yhteentoimivuuden
varmistamista kehittämällä palveluohjausta matalan kynnyksen palveluna (STM
2020c, 19).
Opinnäytetyössä määriteltiin nykypäivän palveluohjausta
hyvinvointia ja terveyttä edistävässä ohjaus- ja neuvontatyössä, eli sen
tapahtuessa muuna kuin suoranaisesti sosiaalityön työmuotona. Näkökulmana
pidettiin asiakastyötä, jossa asiakkaan palvelutarve koskettaa koulutusta,
työnhakua, työ- ja toimintakykyä tai elämänhallintaa. Opinnäytetyössä
tavoitteena oli sekä tutkia edellä mainitulla työtavalla toteutuvan
palveluohjauksen nykytilaa, että ideoida ja pohtia tulevaisuuden
palveluohjauksen kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli tarkastella
palveluohjauksen käsitteen määrittelyn tukena sen tieteellistä taustaa ja
kirjallisuutta sekä tutustua palveluohjauksen tutkimukseen.
Tässä opinnäytetyössä kuvattua palveluohjausta hyvinvointia
ja terveyttä edistävässä ohjaus- ja neuvontatyössä tekeviä ammattilaisia ovat muun
muassa eri sektoreiden ja organisaatioiden palveluohjaajat, Te-hallinnon
asiantuntijat, Kelan palveluasiantuntijat, etsivät nuorisotyöntekijät,
ohjaamoiden työntekijät, ura- ja työnhaunvalmentajat, kuntouttavan työtoiminnan
toteuttajat, terveyden edistämistyön- ja sairaanhoidon ammattilaiset, päihde-
ja mielenterveystyön ammattilaiset ja erilaisissa järjestöissä toimivat ammattilaiset.
He toteuttavat palveluohjausta laajasti eri ikäryhmien parissa.
Hyvinvointikoordinaattorin työn keskiössä ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. Asiakaslähtöiset, oikea-aikaiset ja asiakkaan todellisiin tarpeisiin vastaavat palvelut ovat parhaimmillaan perustason ennaltaehkäiseviä palveluja, ja kustannustehokkaita hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyön kulmakiviä.
Kommentit
Lähetä kommentti