6 JOHTOPÄÄTÖKSET
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys ja
yhteistoiminnallinen tiedontuotanto heijastelivat samanlaisia trendejä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitteen määrittely ei ollut yksiselitteisesti
tehtävissä. Samantyylisiä ajatuksia kuvataan yhteistoiminnallisen
tiedontuotannon johtopäätöksenä.
Opinnäytetyössä tavoitteena oli määritellä nykypäivän
palveluohjausta hyvinvointia ja terveyttä edistävässä ohjaus- ja
neuvontatyössä, eli sen tapahtuessa muuna kuin suoranaisesti sosiaalityön
työmuotona.
Tavoitteena oli tutustua palveluohjauksen tutkimukseen ja
tieteelliseen taustaan. Tätä tavoitetta kohti ponnistelu tuotti haasteita. Aivan
tuoretta, laajaa ja kansallista tutkimusta löytyi niukasti kevääseen 2020
mennessä. Myös valitun näkökulman ja tehdyn aiherajauksen valinta vaikutti
lähteiden niukkuuteen. Laajakaan tiedonhaku ei tuottanut runsasta tulosta. Opinnäytetyön
teoreettisen viitekehyksen luominen perustui muutamiin suomenkielisiin
perusteoksiin ja oppikirjoihin. Englannin- ja ruotsinkielisen materiaalin
käyttö- ja käännöskelpoisuus suomalaiseen kontekstiin sopivaksi aiheutti myös
pohdintaa.
Yhteistoiminnallisessa tiedontuotannossa tavoitteena oli sekä
kuvata palveluohjauksen nykytilaa että ideoida ja pohtia tulevaisuuden palveluohjauksen
kehittämistarpeita yhdessä osallistujien kanssa. Tältä osin tavoitteet ja
odotukset jopa ylitettiin. Tutkimuskysymyksiin vastaaminen toteutettiin yhteistoiminnallisesti
sekä hyödynnettiin blogia tekstien julkisessa pohdinnassa. Tämä tavoite
saavutettiin kiitettävästi.
Palveluohjausta tehtiin erilaisilla työorientaatioilla ja työtavoilla.
Yhdistävänä tekijänä palveluohjauksen
käsitteestä voitiin todeta, että palveluohjausta pidettiin joko
nopeahkona sosiaali- ja terveysalan palveluneuvontana, tai pidempänä ohjausprosessina
jossa kuljettiin asiakkaan rinnalla tukien häntä palvelujen piiriin. Palveluohjauksessa asiakkaan aktiivinen
osallisuus tuntui määrittävän työtä. Onnistumisen elementtejä
palveluohjaukselle loivat ratkaisukeskeinen työote, aito kohtaaminen ja
palvelun oikea-aikaisuus. Koettiin, että nykyisellään palveluohjausta
tehdään ”näkymättömänä, sosiaali- ja terveysalalle kuuluvana työnä” tai palveluohjaus
tuntui sekoittuvan muuhun sosiaali- ja terveysalan ohjaus- ja neuvontatyöhön.
Johtopäätöksinä todetaan, että onnistuneen palveluohjauksen
kannalta pidettiin tärkeänä, että palveluohjausta tekevä
työntekijä tuntee palvelut ja toiset palveluntuottajat, jotta voi antaa
asiakkaalle nopeaa ja laadukasta ohjausta ja neuvontaa. Yhtenä merkittävänä
tekijänä pidettiin palveluohjausta tekevän laajaa osaamista, jotta hän pystyisi
nopeasti reagoimaan verkoston ja asiakkaiden palvelutarpeisiin ja ohjaamaan
laajasti erilaisten palvelujen piiriin. Toisaalta tehtiin myös pitkäkestoista ohjaustyötä
palveluohjauksellisella työotteella, jossa asiakas nähtiin aktiivisena päätoimijana
ja työntekijä asiakkaan rinnallakulkijana turvaten palvelujen saannin. Palveluohjauksen
kannalta riskiksi koettiin moniammatillisen verkostotyön haasteet, jotka
näkyivät muun muassa huolena päällekkäisen työn tekemisestä, palvelun
oikea-aikaisuudesta ja tiedonsiirron haasteista. Moniammatillisen verkostotyön,
tiedonsiirron ja työkavereiden ammattien tuntemuksen kehittämiseen kaivattiin
myös johdon tukea.
Sosiaali- ja terveysalaa ohjaavalla strategisella tasolla,
tarvitaan palveluohjaukselle kansallinen yhtenäinen linja, ohjeistus sekä
resursointi. Tämä määrittää miten käytännön tasolla palveluohjausta tulee toteuttaa
hyvinvointia ja terveyttä edistävässä ohjaus- ja neuvontatyössä.
Palveluohjaus tulee käsitteellistää työmuotona. Mainittakoon johtopäätöksenä,
että onnistuneen palveluohjauksen kannalta olennaisena pidettiin toimivaa
moniammatillista verkostotyötä. Laadukkaan moniammatillisen verkostotyön tuki
ja johtaminen koettiin yhdeksi tulevaisuuden kehittämishaasteeksi johdon ja
strategian tasolla. Osallistujat toivoivat, että tulevaisuudessa tehtäisiin
todella moniammatillista verkostotyötä, jossa tietoisuus toisten työstä ja
yhteisistä tavoitteista vähentäisivät päällekkäisyyttä. Tiedonsiirron
toimivat käytännöt ja yhteiset palvelusuunnitelmat voivat helpottaa tavoitteen
saavuttamista.
Blogissa eniten keskustelua aiheutti palveluohjauksen vaikuttavuuden
arviointi. Todettiin, että on tärkeää pystyä mittaamaan palveluohjauksen
vaikuttavuutta. Selkeää johtopäätöstä sen toteutustavasta ei kehitetty. Todetaan,
että tulevaisuudessa kansallinen yhtenäinen linja, toimintatavat sekä
arviointi- ja laatukriteeristö helpottavat palveluohjauksen vaikuttavuuden
arviointia.
Palveluohjauksen koulutusta on myös kehitettävä. Palveluohjausosaamista tulee kehittää eri sektoreilla ja kaikissa ikäryhmissä toimivien ammattilaisten keskuudessa. Palveluohjauksen työnkuvaa pitää avata strategisella tasolla, kentällä ja koulutuksessa.
10.11.2020
Kommentit
Lähetä kommentti